About the author
Sources
Kilder

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum tidsdosis i naturen for positiv indvirkning på den mentale sundhed hos studerende i universitetsalderen, og hvordan det måles: Et scoping review (på engelsk). Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [Kilde]

Back

Stress vs. angst: Hvad er forskellen?

Stress vs. angst

Mange mennesker forveksler stress og angst, da de kan føles meget ens. Det er dog vigtigt at kende forskellene mellem dem og vide, hvordan både stress og angst påvirker mental og fysisk sundhed. Læs videre og lær alt, hvad du har brug for at vide.

Hvad er stress?

Stress er en udbredt lidelse, der kan påvirke den mentale og fysiske sundhed i et forsøg på at hjælpe kroppen med at håndtere vanskelige situationer. Når vi føler os under pres, reagerer kroppen med en medfødt kamp- eller flugt-respons. Kroppen går i en slags beredskabstilstand ved at frigive specifikke neurokemikalier og flytte fokus fra ikke-essentielle systemer, så vi kan håndtere udfordrende situationer.

Selvom de stressudløsende faktorer er forskellige fra person til person, er denne indbyggede respons helt naturlig. Problemet er dog, at kroppen kun kan opretholde denne tilstand i en kort periode. Hvis stress varer ved og bliver kronisk, går det ud over de funktioner, der er nødvendige for at kunne leve et sundt og afbalanceret liv.

Hvad er angst?

Har du nogensinde følt dig ængstelig eller bange for, hvad der venter? Det er angst! Det er helt normalt at have det sådan, især når det gælder ukendte situationer som fx en jobsamtale, eller første gang du skal møde nogen.

Angst er din krops måde at fortælle dig, at der kan være noget galt, men det betyder dog ikke, at du helt skal undgå situationer, der får dig til at føle angst. Disse følelser kan motivere dig til at arbejde dig igennem angstprovokerende situationer, så du kan komme ud på den anden side og føle dig sejrsstolt. Men vedvarende angst (længere end 6 måneder) eller ængstelige følelser uden åbenlys grund kan være tegn på, at du muligvis lider af angst.

Hvad forårsager stress og angst?

Når det kommer til stress, kan de udløsende faktorer variere meget. Når du starter på et nyt arbejde, kan det være stressende at håndtere 5 opgaver, men efterhånden som du lærer at prioritere og føler dig mere selvsikker, forsvinder stressen.

Det er vigtigt at huske, at vi alle håndterer stress forskelligt. Der er ingen facitliste over, hvilke situationer eller begivenheder vi hver især finder stressende. Det vigtigste er at lære, hvordan du genkender symptomerne på stress og vide, hvordan du håndterer det.

Når det gælder angst, er det lidt nemmere at skitsere situationer, der får folk til at føle angst, fordi følelsen er udbredt. Her er nogle af de daglige situationer, der kan forårsage angst:

• Jobsamtaler
• Arbejdspræsentationer
• Når du skal møde din svigerfamilie
• Når du skal holde en tale
• Økonomiske bekymringer
• Sundhedsproblemer

Selvom det af og til kan virke som skruen uden ende, er angst en helt normal følelse. Også her er det vigtigt, at du genkender følelsen og har en strategi til håndtering.

Hvordan finder jeg ud af, om jeg har stress eller angst?

Da de begge overlapper hinanden på mange punkter, er det forståeligt, hvorfor folk har svært ved at vide, om de har at gøre med stress eller angst. Og selvom det ikke er ualmindeligt at opleve lidt af begge dele, er der én grundlæggende forskel, der adskiller dem fra hinanden.

Stress er i bund og grund kroppens reaktion på ydre påvirkninger, mens angst nærmere er en indre følelse. Hvis du fx står over for en udfordrende situation, og symptomerne forsvinder, når situation er overstået, er der højst sandsynligt tale om stress. Hvis du derimod fjerner den ydre påvirkning, men stadig føler dig bekymret eller overvældet, er det mere sandsynligt, at det er angst, som du har at gøre med.

Hvis du er i tvivl, så husk, at stress typisk er en reaktion på noget, mens angst er en sindstilstand, der kan vare ved selv uden åbenlyse udløsende faktorer. Når du først har lært at kende forskel på dem, bliver det meget nemmere at tackle.

Sådan kan stress og angst påvirke dit helbred

Det er en god idé at starte med indvirkningen af stress, da stress kan påvirke stort set hele kroppen. Det betyder ikke, at alle mennesker oplever alle symptomer på samme tid. Den nøjagtige indvirkning af stress afhænger af genetik, livsstil og eventuelle underliggende sygdomme og lidelser. Generelt kan stress forårsage følgende sundhedsproblemer:

• Forhøjet blodtryk
• Nedsat sexlyst
• Søvnforstyrrelser
• Problemer med fordøjelsessystemet
• Depression

Når det gælder angst, er indvirkningen på helbredet lidt mere nuanceret. Generel angst giver os normalt en følelse af bekymring og ængstelse, og det kan medføre følgende:

• Mavebesvær
• koncentrationsbesvær
• Træthed
• Tør mund
• Ømhed og smerter i kroppen

Mange af symptomerne kan dog blive værre, hvis angsten viser sig at være en af flere angstlidelser. Vi vil ikke opremse alle de potentielle indvirkninger af hver enkelt, men det er ikke ualmindeligt, at folk oplever en række psykiske og fysiske lidelser.

Sådan kan du lindre stress og angst

Selvom både stress og angst kan have vidstrakte konsekvenser, er den gode nyhed, at der findes mange stresshåndteringsstrategier, som kan fungere for begge. Og da angst ofte er et symptom på stress, giver det god mening at starte med kilden, så det overordnede stressniveau reduceres.

Den ideelle strategi afhænger af dine personlige velværebehov og din livsstil, men for at starte et sted kan du prøve følgende:

• Meditation: Det gode ved meditation er, at du kan bruge det, uanset hvordan din tidsplan ser ud. Selvom du måske kun har 10 minutter til rådighed før arbejde, kan det være nok til at samle dine tanker og fokusere på her og nu.

• Gåture: Det lyder måske simpelt, men en gåtur er en af de bedste aktiviteter, du kan tilføje i din daglige rutine for at tackle stress. Og hvis du er så heldig at bo på landet, kan det ifølge forskere[1] være endnu mere gavnligt med en kort gåtur ude i naturen.

• Åndedrætsøvelser: Åndedrætsøvelser, der fungerer fint sammen med meditation, kan gøre underværker, når det kommer til at reducere følelsen af angst. Fokuser på at trække vejret ind gennem næsen og helt ned i maven. Hold vejret i 1 sekund, før du udånder gennem næsen igen.

• Kosttilskud: Kost og ernæring kan i høj grad påvirke, hvor godt kroppen kan håndtere den fysiske påvirkning af stress og angst. Multivitaminer er et glimrende valg for dem, der lever en travl hverdag. Det samme gælder naturlige kosttilskud som lavendel, kamille og CBD.

Ud over de sundhedsmæssige strategier, som vi nævnte ovenfor, kan CBD hjælpe din krop med at genvinde sin naturlige balance. Når dine biologiske systemer fungerer i harmoni med hinanden, er krop og sind bedre rustet til at håndtere påvirkningen af stress og angst.

Har du overvejet at prøve de sundhedsboostende virkninger af kvalitetsrig CBD? Besøg Cibdol-shoppen og se vores komplette udvalg af olier, kapsler, cremer og mere. Hvis du stadig har spørgsmål om stress, angst og angstlidelser, kan du besøge vores CBD-encyklopædi og lære mere.

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke er en etableret journalist med over 10 års erfaring indenfor CBD og cannabinoider. Han arbejder som hovedskribent for Cibdol og andre cannabinoid-publikationer, og han er dedikeret til at præsentere faktuelt, evidensbaseret indhold. Lukes fascination af CBD strækker sig også til fitness, ernæring og sygdomsforebyggelse.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke er en etableret journalist med over 10 års erfaring indenfor CBD og cannabinoider. Han arbejder som hovedskribent for Cibdol og andre cannabinoid-publikationer, og han er dedikeret til at præsentere faktuelt, evidensbaseret indhold. Lukes fascination af CBD strækker sig også til fitness, ernæring og sygdomsforebyggelse.
Kilder

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum tidsdosis i naturen for positiv indvirkning på den mentale sundhed hos studerende i universitetsalderen, og hvordan det måles: Et scoping review (på engelsk). Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [Kilde]

Produktfinder