KØB 3, BETAL FOR 2! Tilbuddet gælder på alle vores produkter! Op til 33% rabat. Brug kuponkode: CIBDOL3

Fokus

Fokus er et fascinerende koncept, ikke mindst fordi at det vi fokuserer på, varierer markant fra person til person. Forbedret fokus en kulmination af vores hukommelse, koncentration og reaktionstid, uanset om det gælder gaming, studier eller en arbejdsopgave. Læs videre og lær alt, hvad du har brug for at vide om fokus, og vigtigst af alt, hvordan du kan blive bedre til at fokusere.

Hvad betyder fokus

Hvad betyder fokus

Objektet for dit fokus kan afvige fra andres, men princippet er det samme - "fokus er at koncentrere din interesse eller aktivitet på noget". Det kan være arbejde, gaming eller det kan endda være at studere eller huslige pligter. Uanset, hvad dit objekt er, hjælper fokus dit sind med at rette al opmærksomhed mod den aktuelle opgave.

Men hvad sker der, når en funktion, som vi ofte tager for givet, ikke længere fungerer, som den skal? Hvad gør du, når du har brug for at fokusere og ikke kan? Desværre findes der ingen hurtig løsning, når det gælder fokus. Der findes en håndfuld kortsigtede boosts i form af kosttilskud, men de kan ikke erstatte en afbalanceret tilgang til kost, motion og søvn.

Hvorfor har jeg svært ved at fokusere?

Manglende fokus kan være katastrofalt, især hvis du er under pres med en opgave eller aktivitet, som du bare må og skal gennemføre. Dårligt fokus er dog meget almindeligt især i nutidens verden.

For at fokusere er vi nødt til at give vores fulde opmærksom til en opgave, men når du indregner arbejdsstress, dårlig kost, en stillesiddende livsstil og for lidt søvn, kan det blive næsten umuligt at holde fokus. Manglende fokuseringsevne skyldes oftest for meget eller for lidt af noget. Det kan fx være:

Alkohol

Selvom det højst sandsynligt ikke kommer som nogen overraskelse, er overdreven alkoholforbrug en stor medvirkende årsag til manglende fokus. Faktisk gør indflydelse af alkohol alt, hvad den kan for at forstyrre dit fokus ved at blokere kemiske signaler i hjernen. Derfor er det endnu sværere for os at styre vores sociale adfærd eller udvise god dømmekraft og sund fornuft.

Rygning

Selvom nogle mennesker tror, at rygning kan hjælpe dem med at fokusere, i hvert fald på kort sigt, er det en uholdbar tilgang. Humøret og koncentrationsevnen får muligvis et øjeblikkeligt boost, men det aftager hurtigt og bliver til irritabilitet, angst og trang til nikotin. Trangen overtager hurtigt logisk ræsonnement og påvirker vores evne til at fokusere.

Distraktioner

Desværre er overflod af information i den moderne tidsalder en almindelig årsag til dårligt fokus. Selvom mange ser evnen til at multitaske som en god ting, er der grænser for, hvor mange opgaver vores hjerne egentlig kan håndtere effektivt - nøgleordet her er "effektivt".

Et typisk scenarie er, når man arbejder på en opgave og tager en hurtig pause for at tjekke e-mails. Du har sikkert bemærket, at det tager op til flere minutter, før du er tilbage på sporet igen. Det skyldes, at selv den mindste distraktion kan afbryde vores hjernes evne til at fokusere. Al den tid, der bruges på at fokusere igen, løber hurtigt op, selvom det ikke føles som spildt i øjeblikket.

Alternativt kan problemer med at fokusere også skyldes, at der er noget, som du er i underskud af:

Kost

Dit sind og din krop har brug for den rigtige ernæring for at have det godt. Hvis du ikke giver din hjerne det brændstof, den behøver for at fungere, kan du glemme alt om at fokusere, når du har brug for det. Typisk er en afbalanceret kost den bedste tilgang.

Du kan også prøve at supplere med kosttilskud, som indeholder specifikke vitaminer, mineraler og forbindelse, der kan udfylde huller i din ernæring og dermed hjælpe dig med at fokusere bedre - det kommer vi mere ind på senere.

Motion

Motion, og specielt mangel på motion, har en betydelig indvirkning på, hvor gode vi er til at fokusere. Regelmæssig fysisk aktivitet øger kroppens naturlige niveauer af dopamin, noradrenalin og serotonin. Alle tre hormoner spiller en afgørende rolle for vores fokus og opmærksomhed, og derfor er det enormt vigtigt, at vi holder vores krop i gang, så vi kan drage fordel af hormonernes kognitive virkninger.

Det er også bevist, at aerob træning forøger størrelsen på vores hippocampus - en del af hjernen, der er direkte knyttet til hukommelse og læring. Kort sagt bliver du dårligere til at fokuserer, hvis du ikke holder dig fysisk aktiv.

Søvn

Søvnmangel er en veldokumenteret medvirkende årsag til dårligt fokus. Ikke nok med at det hæmmer vores dømmekraft, men søvnmangel gør også, at det er sværere at holde os udføre opgaver, der kræver logisk tænkning.

Under afslappende søvn kommer sindet sig ovenpå dagens begivenheder, genererer nye synapser og bearbejder tanker og følelser. Uden disse afgørende processer er det betydeligt sværere at fokusere på komplekse opgaver, og det medfører noget, som vi alle kender alt for godt - hjernetåge.

Sådan forbedrer du dit fokus

Hvis du ikke er sikker på, hvor du skal starte, når det kommer til forbedring af dit fokus, findes der masser af simple aktiviteter og kosttilskud, der kan hjælpe med at optimere din mental præstationsevne. Det er dog vigtigt at huske, at du ikke kan øge din kognitive præstationsevne udelukkende ved hjælp af en simpel øvelse eller kosttilskud.

I stedet handler forbedring af fokus om at opdele konceptet i tre hovedområder: hukommelse, koncentration og reaktionstid. Hvis du fokuserer på det område, du kæmper mest med, kan du direkte understøtte din evne til at fokusere bedre - men glem ikke at spise godt og også få masser af søvn.

Sådan forbedrer du din hukommelse

Den gode nyhed er, at hvis du gerne vil forbedre din hukommelse, findes der mange aktiviteter, du kan prøve. De fleste øvelser kan udføres på under 10 minutter, men det vigtigste er, at du er konsistent.

Meditation og mindfulness

Meditation og mindfulness

Selvom de to fremgangsmåder er meget ens, er der afgørende forskelle. Meditation er mere en fysisk proces, hvor man bruger specifikke vejrtræknings- og afslapningsteknikker. Selvom der også indgår kontrolleret vejrtrækning i mindfulness, er det en mere flydende proces, da det gælder om at samle dine tanker og træne din bevidsthed.

Uanset, hvilken af de to du vælger - meditation eller mindfulness - hjælper de begge med at forbedre din hukommelsesevne ved at træne din rumlige hukommelse (evnen til at opbevare og behandle information og reducere aldersrelateret hukommelsestab).

D-vitamin

D-vitamin er knyttet til mange funktioner i hele kroppen, og et underskud af D-vitamin kan hurtigt medføre helbredsproblemer. Mangel på D-vitamin kan påvirke koncentrationsevnen, da det svækker vores kognitive funktioner, som også forværres, når vi bliver ældre.

Heldigvis er det nemt at fylde kroppens D-vitamindepoter op igen. Den mest direkte metode er at bruge mere tid udenfor (på den sikre måde selvfølgelig). Vores krop bruger naturligt sollys til at producere D-vitamin, og for de fleste mennesker er det alt, hvad der skal til.

Men hvis du bor et sted, hvor det er svært at tilbringe tid udenfor, kan du også prøve med fed fisk, rødt kød, æg eller specielle D-vitamintilskud.

Sådan forbedrer du din koncentrationsevne

Sådan forbedrer du din koncentrationsevne

Det næste stop på vores rejse mod forbedret fokus er vores koncentrationsevne. Koncentration spiller en vigtig rolle for, hvor gode vi er til at fokusere, især når det gælder deadlines på arbejdet eller under eksamen.

Træn din hjerne

For at forbedre den mentale indsats, som du kan rette mod en opgave, skal du se koncentration som en muskel. Du kan træne dine muskler til at blive stærkere og mere udholdende, og det samme kan du gøre med din koncentrationsevne.

En sjov og enkel måde at forbedre koncentrationsevnen på er ved at spille spil, der kræver kompleks tankegang. Det kan fx være sudoku, skak og huskespil. Den slags aktiviteter gør underværker for vores opmærksomhed og er velegnet til både børn og voksne.

Kost og kosttilskud

Hvis du har brug for et kortsigtet boost, der kan hjælpe på din koncentrationsevne, findes der bestemte fødevarer og kosttilskud, som kan hjælpe. Koffein er det mest almindelige valg, men kosttilskud, som indeholder K-vitamin, guarana frøekstrakt og omega-3 fedtsyrer, kan også hjælpe.

Inden du beslutter dig for et kosttilskud, skal du sørge for at de matcher til din nuværende livsstil. Hvis du er i tvivl, er det bedst at tale med din læge.

Sådan forbedrer du reaktionstid

Den tredje og sidste faktor er reaktionstid. Ved at forbedre din reaktionstid bliver det lettere at skifte mellem forskellige opgaver, hvis vi bliver distraheret. Det understøtter også vores evne til at tænke og handle med det samme og forbedrer vores gaming- eller sportspræstationer.

Opvarmningsteknikker

Hurtige reaktionsmekanismer afhænger af både mental og fysisk hurtighed. Der er én simpel grund til at opvarmning er afgørende for at forbedre vores reaktionsmekanismer - varme. Varme gør, at atomer kan bevæge sig hurtigere, og det medfører hurtigere cellereaktionstid.

Start med at bevæge dine hænder, og efterlign de bevægelser, du skal i gang med at lave, eller opvarm dem ved at holde en kop te eller kaffe. Det lyder måske som ingenting, men hvis du nogensinde har prøvet at udføre en delikat eller præcis arbejdsopgave med kolde hænder, forstår du, hvor stor en forskel varme kan gøre.

Træning

Når du skal forbedre din reaktionstid, afhænger det hele af træning - der er ingen smutvej til hurtige reaktioner. Du skal dog ikke bare nøjes med at træne de samme bevægelser igen og igen.

Vores reaktionsrespons afhænger både af det fysiske og det mentale, så prøv at udsætte dig selv for forskellige stimuli. Nye eller unikke situationer hjælper dig med at træne din mentale reaktionstid, og på den måde forbedrer du din evne til at handle ud fra impulser.

Kan CBD hjælpe dig til bedre fokus

Kan CBD hjælpe dig til bedre fokus

Kosttilskud er et meget almindeligt valg, når det gælder forbedring af vores fokus. Der findes et hav af tilgængelige valgmuligheder, så hvad kan CBD egentlig gøre for at hjælpe?

Først skal vi se på, hvad CBD er, og hvordan det påvirker kroppen. CBD er udvundet af hamp og er et helt naturligt tilskud, der oftest bruges i form af en olie. Du bliver ikke høj af CBD og det tolereres godt af mennesker, men det, at den er giftfri, er nok den største fordel af dem alle. CBD’s brede virkninger på sind og krop gør den særlig interessant.

CBD interagerer med specielle receptorer, som findes i hele kroppen, og forbindelsen udløser biologiske ændringer, der hjælper med at opnå en homøostatisk tilstand. For at kunne fokusere korrekt har vi brug for en krop, der kan køre på alle cylindre, og derfor kan CBD give et meget tiltrængt boost.

CBD’s potentielle indvirkning på fokus er dog ikke så direkte, som det lyder. Molekylet lader til at understøtte kroppen generelt snarere end at forbedre områder, der specifikt er tilknyttet fokus. Vores evne til at fokusere påvirkes af vores tanker og følelser, så på den måde kan CBD’s virkning på humør, smerte, appetit og søvn vise sig at være afgørende for forbedring af fokus.

Hjælper CBD med forbedring min hukommelsen?

Sindet er en kompleks organisme, og derfor er det vanskeligt for forskere at give et endeligt svar på effektiviteten af CBD. Prækliniske forsøg og undersøgelser på dyremodeller har dog vist lovende resultater.

Hovedparten af disse undersøgelser peger mod den samme mekanisme - neurogenese. Man mener, at CBD fremmer neurogenese, som er kroppens måde at udvikle neuroner på. Selvom neurogenese sker helt naturligt, svækkes processen, når vi bliver ældre, og ethvert boost er en stor fordel. Mangel på nye neuroner øger risikoen for kognitive sygdomme som Alzheimers og hæmmer social kenkendelseshukommelse.

Da vores hjernefunktion - især hukommelse - er utrolig sofistikeret, er der stadig mange variabler, der mangler at blive undersøgt. Heldigvis er der mange undersøgelser i gang, som har fokus på, hvordan CBD kan hjælpe med at mildne kognitive sygdomme som skizofreni, Alzheimers og cerebral iskæmi.

Konklusion - Forbedring af din mentale ydeevne handler om balance

Forbedring af din mentale ydeevne handler om balance

Uanset, om det gælder koncentration, hukommelse eller reaktionstid, findes der er ingen hurtig løsning, når det kommer til forbedring af vores mental præstation. Det er en færdighed i sig selv at kunne fokusere på en aktuel opgave, men det er en færdighed, som kan understøttes direkte ved hjælp af simple livsstilsændringer.

Sørg for at du spiser godt, drikker rigeligt med væske og får masser af søvn - det lyder muligvis ikke som noget særligt, men disse tre ting har alle en markant indflydelse på vores evne til at fokusere. Hvis det er svært at finde en balance mellem disse tre elementer, kan kosttilskud give dit fokus et kortsigtet boost. Husk, at et kosttilskud aldrig kan erstatte en aktiv og afbalanceret livsstil, men det kan være med til at hjælpe dig, når du har mest brug for det.

Hjernetåge og problemer med at holde fokus er næsten uundgåelige lidelser i nutidens moderne samfund, men det behøver ikke forhindre dig i at gøre de ting, du elsker, eller som du er nødt til at få gjort. Der vil altid være øjeblikke i vores liv, hvor fokus spiller en vigtig rolle, uanset om det gælder gaming, sport, et arbejdsprojekt eller et studie - det er her, at enkle livsstilsændringer kan gøre en kæmpe forskel!

Ofte stillede spørgsmål

Kan kosttilskud forbedre mit fokus, når jeg gamer?
På kort sigt kan visse kosttilskud give et lille boost til fokus som bl.a. hukommelse, reaktionstid og koncentration.
Kan kosttilskud forbedre mit fokus, når jeg studerer?
Nogle kosttilskud kan booste dit fokus på kort sigt, men den bedste tilgang er en afbalanceret livsstil, som hjælper dig til mere langsigtede forbedringer af koncentration og hukommelse.
Produktfinder