Søvn

4.6/5.0
Rated by 181 users.
Priser starter fra € 25,00

Vigtigheden af søvn

Uanset folks livsstil, hobbyer eller interesser er der en vigtig ting, som vi alle har til fælles: søvn. Fra det øjeblik vi bliver født, er søvn grundlæggende for, hvordan vores krop regenererer. Og det handler ikke kun om fysisk bedring - søvn giver hjernen tid til at behandle begivenheder, følelser og endda reparere neuroner.

Det betyder ikke noget, hvor gamle (eller kloge) vi bliver - vores krop vil altid have brug for søvn. Et af de største problem vi oplever, når vi bliver ældre, er dog det stigende antal forhindringer mellem os og en god nattesøvn. Selvom det kan være fristende at springe et par sovetimer over til fordel for arbejde eller sociale aktiviteter, kan det hurtigt få store sundhedsmæssige konsekvenser. Det er vigtigt, at du giver dig selv tid til at regenerere, og det første skridt på er at klarlægge, hvor meget søvn du har brug for.

Hvor meget søvn har vi egentlig brug for?

Det er meget godt at vide, at vi alle har brug for søvn. Men hvor meget søvn er så nødvendigt for at kunne regenerere optimalt? Det er et virkelig godt spørgsmål, som der desværre ikke findes ét endeligt svar på.

Under normale omstændigheder ser den anbefalede søvnmængde således ud:

• Børnehavebørn (3-5 år): 10-13 timer
• Skolebørn (6-12 år): 9-12 timer
• Teenagere (13-18 år) 8-10 timer
• Voksne (18+ år): 7-9 timer

Det er vigtigt at understrege, at disse kun er anbefalinger, og den ideelle søvnmængde svinger alt afhængigt af allerede eksisterende helbredsmæssige omstændigheder, livsstil og andre faktorer.

Vi skal også lige hurtigt påpege, at du ikke kan snyde systemet ved at sove ekstra en dag og sove mindre en anden. Den bedste tilgang er et jævnt søvnmønster. Men hvis du har lyst til at blive sent oppe i weekenden, hæmmer det ikke dit velbefindende alvorligt - livet handler trods alt om balance!

Hvad er årsagerne til dårlig søvn eller søvnløshed?

I princippet er det ganske simpelt at sove. Du lægger hovedet på din hovedpude, når du føler dig træt, begynder din rejse til drømmeland og vågner, når du er klar til at stå op igen. Virkeligheden kan dog være noget helt andet.

Kan du huske de forhindringer mellem dig og en afslappet søvn, som vi nævnte tidligere? Her er nogle af de ting, som potentielt kan påvirke rastløshed og din evne til at falde i søvn:

• Mad (for meget fedt og sukker)
• Koffein
• Stress
• Elektroniske apparater (specielt det blå lys fra mobiltelefoner og fjernsyn)
• Støjforstyrrelser
• Uregelmæssige arbejdstider
• Smerte
• Jetlag

Hvis din søvn forstyrres (lejlighedsvis) på grund af en af de årsager, som vi nævnte ovenfor, er det helt normalt. Men hvis de ovenstående årsager ikke vedrører dig, og du regelmæssigt har svært ved at falde i søvn eller stadig føler dig træt, når du vågner, kan det føre til søvnløshed.

Hvad er søvnløshed?

Søvnløshed er et udtryk, der bruges til at beskrive regelmæssige problemer med at sove og at falde i søvn. Symptomer inkluderer:

• Du ligger vågen om natten
• Du føler dig stadig træt, når du vågner
• Du har svært ved at tage en lur (selvom du er træt)
• Du vågner flere gange i løbet af natten

Selvom de fleste af os højst sandsynligt oplever nogle af problemerne på listen ovenfor, har folk, som lider af søvnløshed, regelmæssigt disse symptomer, og det kan ofte vare ved i flere måneder eller år. I de fleste tilfælde kan søvnløshed afhjælpes ved hjælp af små ændringer i daglige vaner, men i ekstreme eller længerevarende tilfælde er det bedst at rådføre sig med egen læge.

Hvad er konsekvenserne af søvnunderskud?

I det 24/7-samfund vi lever i nu om dage, kan det desværre ofte føles næsten umuligt at koble fra om natten. Selvom mange måske ikke regner søvnmangel for noget særligt, er konsekvenserne af søvnunderskud ret alvorlige.

Konsekvent mangel på afslappende søvn over længere tid kan føre til følgende:

• Hjerte-kar-komplikationer
• Diabetes
• Fedme
• Depression
• Mangel på motivation
• Lav koncentrationsevne

Værst af alt er, at disse resultater kun er et øjebliksbillede. Hvis mangel på søvn kombineres med en stillesiddende livsstil, fed kost eller rygning reduceres din forventede levetid markant. En undersøgelse fra 2018 om søvn og dens betydning opdagede, at folk, som sover i mindre end seks timer hver nat, har en 10 x så stor risiko for tidlig død som dem, der får 7 til 9 timers søvn.

Den bedste medicin til søvnproblemer: En sund livsstil

Vi ved altså, at afslappende søvn er afgørende for vores velvære, og vi ved cirka, hvor meget vi skal sove hver nat. Men hvis du kæmper for at få din velfortjente hvile, hvad kan du så gøre?

Forudsat at du ikke har underliggende helbredsproblemer, er den mest almindelige anbefaling til bedre søvnkvalitet en sund og afbalanceret livsstil! Og vi taler ikke om 10-kilometers vandreture, flere timer i fitnesscentret eller en kost, der udelukkende består af frø og grøntsager. I stedet kan simple ændringer markant forbedre din søvnkvalitet.

Her er nogle vaner, der kan være med til at forbedre søvnkvaliteten:

• Let træning (ca. 30 minutter om dagen)
• En afbalanceret kost
• Begrænset koffeinindtag efter middag
• Reduceret eksponering for elektroniske enheder mindst en time før du går i seng
• Gå i seng og stå op på nogenlunde samme tid hver dag
• Sov i et værelse uden støj og lys (så godt som det er muligt)
• Kosttilskud (melatonin, baldrian og magnesium)
• En behagelig seng!

Det er ikke altid muligt at opretholde alle disse vaner hver dag. Det vigtigste er, at du lægger vægt på dem, der kan gøre en stor forskel. Hvis du regelmæssigt ser tv om aftenen, gør det en markant forskel, hvis du begrænser det lige før sengetid. Hvis du skiftevis arbejder på dag- og nathold, er det måske ikke muligt holde et ensartet søvnmønster, men du kan stadig sikre, at du har et godt sovemiljø (begrænset støj- og lyseksponering).

Hvad skal du vide om CBD og søvn?

Kosttilskud er et populært middel til søvnproblemer. De er nemme at tage og kan passe ind i selv de travleste dagligdage. Vores kosttilskudssortiment inkluderer også vores yndlingscannabinoid: CBD. Ligesom melatonin, baldrian og magnesium kan CBD ikke direkte forbedre din søvnkvalitet - i hvert fald ikke alene. Når det er sagt, kan CBD som en del af en afbalanceret tilgang vise sig at være en god hjælp i din søgen efter bedre nattesøvn.

Der findes en mekanisme, som forbinder alle vores biologiske systemer - inklusive dem, der er direkte forbundet med søvn - det endocannabinoide system (ECS). Heldigvis for os spiller CBD en afgørende rolle i moduleringen af ECS, dens receptorer og den samlede effektivitet.

Flere indledende undersøgelser tyder på, at der er en forbindelse mellem CBD-indtag og vores krops søvncyklus. Hvis du prøver at gøre noget ved dine søvnproblemer, er en af de første ting, du skal gøre, at etablere et passende (og konsistent) sovemønster. Ikke nok med at CBD kan hjælpe dig med at få balance, men det kan også indirekte være med til at hjælpe med nogle af årsagerne til dårlig søvn, som vi nævnte tidligere.

Nøglen til et godt liv: God søvn og følelsen af at være udhvilet

Vi kan ikke komme uden om at en god nattesøvn er utrolig vigtig, og for det meste er små livsstilsændringer alt, der skal til for at få din krop tilbage på sporet. Men det skader ikke at få lidt støtte fra sidelinjen, og det er lige nøjagtig her, at CBD kommer ind i billedet.

Da CBD ikke er giftigt og indgår i et naturligt samspil med andre søvn kosttilskud som fx melatonin, er der ingen tvivl om, at det kan være en værdifuld tilføjelse i dit sundhedsregime. Hvis du er træt af ikke at få nok søvn, er det tid til at give dit sind og din krop den hvile, du fortjener. CBD er her for at hjælpe dig lidt på vej, så du kan finde denne vigtige balance.

Produktfinder