KØB 3, BETAL FOR 2! Tilbuddet gælder på alle vores produkter! Op til 33% rabat. Brug kuponkode: CIBDOL3

Humør

Depression

Depression er en psykisk lidelse, der kan få selv de mest simple opgaver til at føles helt umulige. Der er mere end 250 millioner mennesker i verden, som lider af depression. Det efterlader ofte mænd, kvinder og børn med en konstant følelse af bekymring, tristhed og rastløshed, og symptomerne begynder langsomt at eskalere over tid. Det er også denne gradvise forværring af symptomerne, der gør, at behandling er utrolig vigtig.

Som det ofte er tilfældet med psykiske lidelser, findes der ikke én behandlingsmetode, som passer til alle mennesker. Den bedste behandlingsmetode, når det gælder depression, er forskellig fra person til person og afhænger af den enkelte og hvilken type depression, der er tale om. Selvom alle former for depression er ledsaget af tristhed og bekymring, kategoriserer fagfolk inden for sundhedssektoren lidelsen under følgende diagnoser: svær depression, vedvarende depression, vinterdepression og bipolar lidelse.

Man kan ikke sige med sikkerhed, hvorfor og hvornår depression opstår. Der findes dog nogle medvirkende faktorer som fx genetisk disposition, medicin, alder, livsbegivenheder og traumer eller misbrug. Disse faktorer kan udløse et frembrud af depression, som kan føre til nogle af de symptomer og diagnoser, der er nævnt ovenfor.

Depression påvirker os negativ, men det behøver ikke nødvendigvis at forhindre dig i at leve et godt liv. Selvom det kan være en kompleks psykisk lidelse, findes der masser af mulige behandlingsmetoder og håndteringsteknikker. Nogle gange kan symptomerne afhjælpes bare ved at tale med andre mennesker, som også lider af depression. I mere alvorlige tilfælde kan terapi, antidepressiv medicin og livsstilsændringer hjælpe med at holde symptomerne i skak.

Det allervigtigste er, at du ikke lider i stilhed og alene. Depression fremhæver vores bekymringer, og derfor er det vigtigt, at du taler med nogen om et, uanset det er en uddannet terapeut eller en ven. Når du taler med andre, hjælper det dig med at sætte dine bekymringer i perspektiv og indse, at de måske ikke er så uoverkommelige, som du først troede.

Læs vores omfattende artikel, hvis du gerne vil lære mere om depression, hvordan det påvirker livskvaliteten, og hvordan du håndterer lidelsen.

Stress

Stress en vigtig biologisk respons, selv om det ikke altid føles naturligt. Uden stress ville vores forhistoriske forfædre ikke klaret sig gennem dagen og vejen! Selv i dag, hvor vi lever i en verden fyldt med sociale medier, globale pandemier og intense arbejdsskemaer, er håndtering af stress og dets fysiologiske indflydelse ligeså vigtig.

Stress er en bred betegnelse, som bruges til at beskrive vores krops reaktion på pres eller spænding og udgør en vigtig del af vores medfødte kamp-eller-flugt-respons. Milde
tilfælde hjælper os med at fokusere ved at forhøje pulsen og fremme reaktionstiden. Hvis du nogensinde har haft en deadline, du skulle nå, eller hvis du har haft en ubehagelig oplevelse under en social begivenhed, kender du det alt for godt.

Problemet med stress er bare, at det kun er beregnet som en kortsigtet løsning. Vores krop kan ikke klare det store pres, som stress lægger på vores fysiske og mentale velvære. Når stress bliver kronisk, viser det sig i form af forskellige følelsesmæssige, fysiske, kognitive og adfærdsmæssige symptomer. I begyndelsen kan disse symptomer virke milde - man føler mangel på energi, ømhed og smerter i kroppen og har svært ved at slappe af - men hvis symptomerne ikke behandles, kan stress udvikle sig til afhængighed, nedsat immunforsvar og søvnløshed.

Selvom stress forekommer hyppigt, fortager det sig normalt hurtigt - med de korrekte behandlingsmetoder og håndteringsteknikker. Effektiviteten af disse strategier varierer alt efter sværhedsgraden af lidelsen og de potentielle udløsende faktorer. Der findes masser af stresshåndteringsteknikker, du kan vælge imellem, og der er helt sikkert en metode, som kan hjælpe dig. Det er dog vigtigt at huske, at uanset hvordan du tackler stress, kan du aldrig slippe helt af med det. I stedet handler det om at lære, hvordan du kan håndterer stress, identificere symptomerne og holde det på et håndterbart niveau.

Læs vores dybtgående artikel for at lære mere om kroppens stressrespons, almindelige symptomer, og hvordan det sætter sine spor på vores fysiske og mentale velvære.

Angst

Det er helt normalt at føle sig nervøs, bekymret eller urolig af og til. Der er ingen som konstant føler sig 100% trygge eller sikre gennem hele livet! Men når disse følelser begynder at påvirke dagligdagen eller fortsætter uden en åbenlys årsag, begynder angst at blive mere end bare en naturlig reaktion.

Angstlidelser er meget mere nuancerede, end de fleste tror. Selvom angst og bekymring indgår i alle former for angstlidelser, er det ofte årsagen, der adskiller almindelige lidelser som fx social angst, sygdomsangst, obsessiv-kompulsiv lidelse og kropsdysmorfisk lidelse. Det er også muligt, at du føler dig ængstelig hele tiden. Denne tilstand kaldes generaliseret angstlidelse.

Som med andre almindelige psykiske lidelser findes der heldigvis mange måder at tackle angst på. Dagligdagen, sundhedsmæssige problemer eller barndomsoplevelser skal ikke have lov til at definere, hvordan vi tænker eller føler. Hvis du undgår de udløsende faktorer, kan det hjælpe med at kontrollere de fysiske symptomer på kort sigt, men det kan have en negativ påvirkning af livskvaliteten. I stedet kan du afhjælpe de mentale og fysiske symptomer på angst ved hjælp af positiv tænkning, håndtering af årsagen til angst, medicin og ved at beskæftige dig med noget, som du elsker at lave.

Det er vigtigt ikke at undervurdere håndteringen af de ængstelige følelser. Ikke nok med at symptomerne kan forværres over tid, men hvis angst ikke behandles, kan det hurtigt udvikle sig til flere former for psykiske lidelser. Stress og angst overlapper ofte hinanden, i hvert fald når det gælder symptomerne. Men disse to lidelser er vidt forskellige, og derfor er det vigtigt, at du fokuserer på specifikke håndteringsteknikker og taler med din læge for at få stillet den rigtige diagnose.

Du kan lære mere om de forskellige angsttyper, symptomer og forskellige håndteringsteknikker i vores omfattende guide.

Produktfinder