Author: Luke Sholl
About the author
A picture of Luke Sholl
Luke er en etableret journalist med over 10 års erfaring indenfor CBD og cannabinoider. Han arbejder som hovedskribent for Cibdol og andre cannabinoid-publikationer, og han er dedikeret til at præsentere faktuelt, evidensbaseret indhold. Lukes fascination af CBD strækker sig også til fitness, ernæring og sygdomsforebyggelse.
Read more.

Hvad er Ginkgo biloba?

Hvad er Ginkgo biloba?

Ginkgo biloba er et udbredt og populært kosttilskud. Det ekstraheres fra tempeltræet, som er et af de ældste levende træer i verden. Dette urtetilskud har masser at byde på og en spændende historie bag sig, så lad os springe direkte ud i det og se på de mange alsidige anvendelsesformål af dette meget populære supplement.

Hvad er Ginkgo biloba helt præcist?

Ginkgo biloba er et naturligt kosttilskud, som udvindes af de tørrede blade fra ginkgo-træet (tempeltræet).[1] Det er dog historien bag Ginkgo biloba-arten, der gør dette naturlige produkt så ekstraordinært. Mange mennesker betragter træet som et "levende fossil", på grund af træets utrolig lange levetid og dets forbindelse til lignende arter, der eksisterede for omkring 170 millioner år siden. I Kina findes der ginkgo-træer, som menes at være over 2.500 år gamle, og som er mere end 40 meter høje. Tempeltræet er uden tvivl en af de mest modstandsdygtige træsorter, der findes.

Ginkgo-træets omfattende historie er også en af hovedårsagerne til, at Ginkgo biloba-kosttilskud er så populære. Det er blevet en grundpille i mange kulturer rundt omkring i verden og har langsomt men sikkert bevist sit værd gennem de mange år, det har eksisteret. Noget af det mest bemærkelsesværdige er ginkgo bilobas indflydelse på traditionel kinesisk medicin, hvor de tørrede blade bruges til forskellige holistiske formål og til at understøtte kognitiv funktion.

Sådan virker ginkgo biloba

Inden vi dykker ned i Ginkgo bilobas specifikke virkninger, vil vi først kigge lidt på, hvordan ekstraktet generelt påvirker mentalt og fysisk velvære. Træet er fyldt med flavonoider og terpenoider (ginkgolider og bilobalid), som er kraftfulde antioxidanter. Antioxidanter er afgørende for menneskers sundhed på grund af deres indvirkning på frie radikaler.

Frie radikaler er ustabile molekyler, der ødelægger (oxiderer) celler i kroppen. Da de er meget reaktive, bidrager frie radikaler til aldring, oxidativt stress, sygdomme og mere. Antioxidanter kan dog neutralisere de frie radikaler ved at frigive deres egne elektroner.

Der er stadig meget, vi ikke ved om omfanget af interaktionen mellem antioxidanter og frie radikaler, eller hvordan man kan udnytte det bedst muligt. Ethvert stof, der kan reducere virkningen af frie radikaler, kan dog potentielt gavne vores velvære.

Hvad er Ginkgo biloba godt for?

Men hvorfor er Ginkgo biloba-kosttilskud så utrolig populære? For at besvare det spørgsmål er vi nødt til at kigge lidt på videnskaben, der understøtter ginkgos foreslåede indvirkninger. Nedenfor kan du se en generel oversigt over de mest lovende områder.

Ginkgo biloba og kognitive lidelser

Ginkgo bilobas indvirkning på kognitive lidelser som bl.a. Alzheimers sygdom er et af de områder, der er blevet forsket mest i, men det er dog ikke helt uden forbehold. På trods af den store interesse har forskningsresultaterne givet lidt blandede resultater. Nogle undersøgelser tyder på, at Ginkgo biloba har gavnlige virkninger, mens andre sætter spørgsmålstegn ved anvendeligheden.

Det er dog ikke fordi, at Ginkgo biloba slet ingen indvirkning har, men nærmere fordi det udviser begrænsede indvirkninger hos raske individer. I en metaanalyse fra 2012 fandt man "ingen påviselige positive virkninger" hos raske individer, men 3 andre undersøgelser indikerer, at "Ginkgo biloba har potentielle kognitive fordele" især hos patienter, der lider af Alzheimers.[2],[3],[4]

Ginkgo biloba og inflammation

Der kan ikke benægtes at kronisk inflammation kan påvirke velværet markant. Derfor er ethvert stof, der udviser positive indvirkninger på inflammation værd at undersøge nærmere. I 2008 foretog amerikanske forskere en undersøgelse på en dyremodel, som viste nogle interessante virkningsmekanismer i forbindelse med Ginkgo biloba og inflammatoriske markører.[5]

Forskerne opdagede, at et specifikt Ginkgo biloba-ekstrakt (EGb 761) kan påvirke iNOS- og COX-2-markører forbundet med en kronisk betændelsestilstand i tyktarmen (colitis ulcerosa). Selvom forskerne anerkender den potentielle brug af EGb 761 som en komplementær strategi, er udfordringen med at standardisere ginkgo-ekstrakt og isolere specifikke forbindelser en topprioritet for fremtidige undersøgelser.

Ginkgo biloba og humørforstyrrelser

Et andet lovende aspekt af Ginkgo biloba-ekstraktet 761 (EGb 761) er dets indvirkning på humørforstyrrelser som angst. I en placebokontrolleret undersøgelse fra Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie bemærkede forskerne, at EGb 761 ikke kun udviste væsentligt bedre resultater end placeboen, men også at "det var sikkert og veltolereret".[6]

En anden undersøgelse viste lignende resultater, da forskere undersøgte virkningen af Ginkgo biloba på forskellige psykiske lidelser. Forskerne foreslog "den potentielle brug af EGb 761 alene eller kombineret med medicinbehandling".[7]

Bivirkninger af Ginkgo biloba

Når det kommer til potentielle bivirkninger, er der et par, som du skal være opmærksom på. Først og fremmest er det vigtigt at påpege, at selvom tørret ginkgo-ekstrakt er veltolereret af mennesker, er det samme ikke gældende for rå ginkgo-frø og -blade. Begge er giftige for mennesker, og bør helt undgås.

Tørrede ekstrakter har følgende potentielle bivirkninger:

• Hovedpine
• Opkastning/kvalme
• Diarré
• Svimmelhed

En anden bemærkelsesværdig ting er interaktionen mellem ginkgo og blodviskositet. Hvis du lider af en blødningsforstyrrelse eller i øjeblikket tager medicin, der påvirker størkning af blodet, anbefales det, at du ikke bruger Ginkgo biloba-ekstrakt. Hvis du er i tvivl eller har spørgsmål, bør du altid tale med din læge om det først.

Hvor meget Ginkgo biloba skal du tage?

Forskningen i dosering af Ginkgo biloba er stadig begrænset, og derfor findes der ingen specifikke retningslinjer. Hvis du beslutter dig for at tage Ginkgo biloba-kosttilskud, er det bedst at følge producentens råd. Det er altid en god idé at starte med en lav dosis og gradvist øge den med tiden, så du kan se, hvordan du har det. Et andet vigtigt aspekt er, hvilken type supplement du bruger.

Ginkgo biloba fås som kapsler, pulver, tabletter, ekstrakter og te. Koncentration og biotilgængelighed er forskellig fra produkt til produkt, så du bør tilpasse din dosis i overensstemmelse hermed.

Der er ingen af de ovennævnte typer, der er bedre end andre. Det handler i stedet om at finde det produkt, der passer bedst til din specifikke livsstil og dit personlige behov.

Hvornår skal du tage Ginkgo biloba?

Hvis du vælger at bruge Ginkgo biloba-kosttilskud til at understøtte velvære generelt, bør du indtage en regelmæssig dosis sammen med dine andre daglige kosttilskud.

Hvis formålet med at bruge Ginkgo biloba er at imødekomme et bestemt wellness-behov, bør du sigte efter at tage ginkgo-ekstraktet 1-4 timer, før du har brug for det. Stort set alle former for Ginkgo biloba-kosttilskud skal først gennem fordøjelsessystemet, før de aktive ingredienser kan begynde at cirkulere rundt i kroppen.

Er Ginkgo biloba-kosttilskud sikre?

Ginkgo biloba er et naturligt kosttilskud. Det betyder, at det ikke er underlagt de samme restriktioner og kvalitetskontroller som regulerede stoffer. For at sikre, at du får den bedst mulige oplevelse, skal du altid købe Ginkgo biloba-produkter fra en velrenommeret forhandler, og helst en, der opgiver en komplet liste over ingredienserne i produktet. Selvom Ginkgo biloba generelt set lader til at være veltolereret, er der en større chance for, at produkter af lav kvalitet kan indeholde uønskede eller sundhedsskadelige ingredienser.

Hvad angår tempeltræets foreslåede wellness-fordele er man stadig i færd med at undersøge den nøjagtige indvirkning. Men i betragtning af udbredelsen af Ginkgo biloba-kosttilskud og deres synergi med andre naturlige ingredienser, er der ingen tvivl om, at forskning inden for Ginkgo bilobas indvirkninger på fysisk og mentalt velvære langt fra er slut.

Har du lyst til at udforske Ginkgo biloba og masser af andre naturlige ingredienser? Hvorfor så ikke besøge Cibdol-shoppen og se vores komplette udvalg af kosttilskud? Hvis du vil lære mere om frie radikaler og antioxidanter, kan du besøge vores CBD-encyklopædi.

Kilder

[1] Ginkgo. National Center for Complementary and Integrative Health. https://www.nccih.nih.gov/health/ginkgo. Udgivet i 2020. Hentet d. 10. maj 2022. [Kilde]

[2] Canevelli M, Adali N, Kelaiditi E, Cantet C, Ousset P-J, Cesari M. Effects of gingko biloba supplementation in alzheimer's disease patients receiving cholinesterase inhibitors: Data from the ictus study. Phytomedicine. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0944711314000257. Udgivet d. 16. februar 2014. Hentet d. 10. maj 2022 [Kilde]

[3] Kanowski S;Herrmann WM;Stephan K;Wierich W;Hörr R; S. Proof of efficacy of the ginkgo biloba special extract EGB 761 in outpatients suffering from mild to moderate primary degenerative dementia of the alzheimer type or multi-infarct dementia. Pharmacopsychiatry. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8741021/. Udgivet i 1996. Hentet d. 10. maj 2022. [Kilde]

[4] Yang G;Wang Y;Sun J;Zhang K;Liu J; G. Ginkgo biloba for mild cognitive impairment and alzheimer's disease: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. Current topics in medicinal chemistry. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26268332/. Udgivet i 2016. Hentet d. 10. maj 2022. [Kilde]

[5] Kotakadi VS, Jin Y, Hofseth AB, et al. Ginkgo biloba extract EGB 761 has anti-inflammatory properties and ameliorates colitis in mice by driving effector T cell apoptosis. Carcinogenesis. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2527648/. Udgivet i september 2008. Hentet d. 10. maj 2022. [Kilde]

[6] R; WHAKHKMH. Ginkgo biloba special extract EGB 761 in generalised anxiety disorder and adjustment disorder with anxious mood: A randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Journal of psychiatric research. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16808927/. Udgivet i 2006. Hentet d. 10. maj 2022. [Kilde]

[7] P; MPR-SERCR. Ginkgo biloba extract 761: A review of Basic Studies and potential clinical use in psychiatric disorders. CNS & neurological disorders drug targets. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25642989/. Udgivet i 2015. Hentet d. 10. maj 2022. [Kilde]

Produktfinder